بورس کالای ایران، بازاری قانونمند، شفاف و مطمئن

سوالات متداول

 

 1. با توجه به عدم حضور اکثر کارشناسان پهنه، آیا امکان تهیه و ارسال مطالب ارایه شده به صورت فایل آموزشی وجود دارد؟

بله از طریق کانال اطلاع رسانی طرح سیاست قیمت تضمینی (به آدرس @boor33 در اپلیکیشن تلگرام) کلیه سوالات و کلیپ های آموزشی مرتبط با سامانه  و فرآیند عرضه در بورس ، کاربران قادر به اخذ اطلاعات می باشند. همچنین در وبسایت آپارات، فیلم های آموزشی مربوط به سامانه ثبت اطلاعات کشاورزان با عنوان های "آموزش استفاده از سامانه اطلاعات کشاورزان" در بخش های اول تا چهارم به نمایش گذاشته شده اند.

 

2.کشاورز محصولش را بار کامیون نموده و در سامانه 10 تن معرفی نامه ثبت شده دارد، اگر محصول موجود در کامیون 11 تن باشد تکلیف چیست با توجه به اینکه ثبت مجدد معرفی نامه در مراکز خدمات کشاورزی سه الی چهار روز زمان می برد  و مرکز خرید با مرکز خدمات 50 کیلومتر فاصله دارد؟

تحویل محصول در مراکز تحویل، صرفا بر اساس مقدار معرفی نامه ثبت و تایید شده کشاورزان می باشد اما مراکز تحویل گیری با مسئولیت خود می توانند به صورت امانی محصول را از کشاورز تحویل بگیرند، در این حالت کشاورز موظف است در اسرع وقت با مراجعه به مراکز خدمات مجددا درخواست ثبت معرفی نامه به مقدار مازاد را نماید. با شروع فصل برداشت، تایید معرفی نامه ها با سرعت بیشتری (3 بار در روز) تایید خواهند شد، لذا زمان لازم برای تایید کوتاهتر خواهد شد. 

 

3.کشاورزی در سال گذشته 200 تن حواله از جهاد کشاورزی دریافت نموده بود ولی 100 تن به یک مرکز خرید تحویل داده و انبار مرکز جای تخلیه نداشته و  کشاورز به مرکز دیگری مراجعه و محصول را تحویل داده بود که بعد با مشکل ثبت مواجه گردید. آیا چاره ای برای حل این مشکل اندیشیده شده است ؟

یکی از وظایف مباشر طرح قیمت تضمینی، پیش بینی مراکز تحویل متناسب با ظرفیت برداشت و تولید محصول در مناطق مختلف می باشد. اما اگر این چنین نشد و ظرفیت مراکز تکمیل شده بود، محصول قابل تحویل به مراکز تحویل سایر مناطق در همان استان می باشد مشروط بر اینکه اطلاعات هویتی و معرفی نامه کشاورز در همان استان ثبت شده باشد. لذا صرفا تحویل محصول در یک استان امکان پذیر است.

 

4. تعداد کشاورزان ثبت شده چگونه نمایش داده می شود؟ به عنوان مثال 100 نفر ثبت شده است که فقط 60 مورد از آن نمایش داده می شود.

تمامی کشاورزان ثبت شده در قسمت کشاورزان تمام سطوح نمایش داده خواهد شد. 

 

5.آیا اطلاعات همه جوکاران که حتی قصد تحویل جو را ندارند باید در سامانه ثبت گردد ؟

خیر لزومی به این کار نیست. صرفا کشاورزانی که مایل به دریافت حمایت دولتی می باشند، باید در سامانه ثبت گردند.

 

6.در خصوص اشخاص حقوقی نحوه ثبت اطلاعات به چه شکل است ؟

در مورد این اشخاص می بایست اطلاعات هویتی مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره، اساسنامه، آگهی تاسیس، اگهی تغییرات، اظهارنامه مالیاتی، شناسه ملی، کد اقتصادی و شماره حساب به نام شخص حقوقی در بانک کشاورزی، در قالب فایل اکسل که بورس تهیه نموده است، به آدرس ایمیل vazirian@ime.co.ir  ارسال گردد  تا برای کاربر مرکز خدماتی که شخص حقوقی قصد ثبت در آن مرکز را دارد، دسترسی ثبت ایجاد گردد. کاربر می تواند برای ثبت این افراد از بورس کالا فایل اکسل نمونه را دریافت نماید.

 

7.اگر کشاورزی قصد خرید محصول جو از سایر کشاورزان را داشته باشد و سپس بخواهد محصول را تحویل مراکز تحویل دهد، آیا امکان دارد مقدار تحویل آن را بیشتر از موجودی آن در نظر گرفت ؟

هر کشاورزی صرفا مجاز به تحویل محصول معادل معرفی نامه تاییدشده  توسط استان می باشد. چنانچه مرکز خدمات کشاورزی اقدام به تایید معرفی نامه چند کشاورز به نام یک کشاورز نماید، وجه معامله و هم چنین مابه التفاوت قیمت معامله شده در بورس و قیمت تضمینی، صرفا به حساب همان کشاورز واریز می گردد و سایر کشاورزان در این میان نقشی نخواهند داشت.

 

8.برای مستاجرین زمین های موقوفه که بایستی درصدی از محصول را به نام مستاجر و درصدی را به نام موقوفه در یک مکان ثبت کنند چگونه است ؟ (به عنوان مثال یکی از اشخاص حقیقی و دیگری حقوقی است )

با توجه به سهم هر یک از شرکاء از میزان کشت و تولید، ثبت اطلاعات شناسای و معرفی نامه در  دو قالب شخص حقیقی و حقوقی در مراکز خدمات کشاورزی امکان پذیر است. یادآور می شود شماره حساب بانکی شخص حقیقی/حقوقی باید به نام خود شخص حقیقی/حقوقی باشد.

 

9.در مواردی که حومه شهرستانی مرکز خدمات ندارد، اطلاعات کشاورزان را  کجا باید ثبت نمایند؟ آیا می توانند در مرکز دیگری ثبت نمایند ؟

بله می‌توانند در مراکز دیگری ثبت نمایند. اما در صورت صلاحدید مدیر جهاد کشاورزی شهرستان، می توان کاربر جدید برای مراکزی که دسترسی به سامانه ندارند تعریف و ایجاد دسترسی نمود. معمولا برای هر شهرستان می توان یک مرکز حومه در نظر گرفت.

 

10.با توجه به اینکه ثبت اطلاعات در خود مدیریت شهرستان انجام می گیرد آیا نیازی به تایید خود مدیریت می باشد یا خیر؟

اطلاعات صرفا توسط کاربران مراکز خدمات و یا حومه شهرستان به عنوان سطح نخست قابل ثبت و تایید است. سطح شهرستان می تواند تایید یا عدم تایید را ( با ذکر دلیل)  انجام داده و در صورت عدم تایید اطلاعات را به سطح نخست عودت دهد.

 

11.آیا شماره حساب الزاما باید از بانک کشاورزی باشد؟

در حال حاضر صرفا شماره حساب کشاورزان که متعلق به بانک کشاورزی است قابل راستی آزمایی است. بنابراین صرفا شماره حساب بانک کشاورزی قابل پذیرش است.

 

12.برخی کشاورزان از ارایه شماره حساب امتناع می ورزند. تکلیف چیست ؟

ارایه شماره حساب کشاورزان الزامی است. بنابراین در هر صورت باید شماره حساب از کشاورزان اخذ گردد.

 

13.آیا ثبت اطلاعات کشاورزی که در دو شهرستان فعالیت کشاورزی دارد در دو مرکز امکان پذیر است ؟

خیر، ثبت اطلاعات هویتی کشاورزان صرفا در یک مرکز قابل انجام است و صرفا مرکز مذکور قادر به ویرایش اطلاعات است. ولی معرفی نامه مربوط به مقدار برداشت و تولید محصول، در دو مرکز متفاوت و البته در یک استان قابل ثبت است.

 

14.پیش از ارسال دستورالعمل و به روزرسانی سامانه، تعدادی اطلاعات ثبت شده است، آیا اکنون به جهت ویرایش اطلاعات از دسترس خارج شده است ؟

خیر. تمامی اطلاعات ثبت شده پیش از به روزرسانی سامانه در دسترس می باشند و اطلاعاتی از بین نرفته است.

 

15.چگونه در مرکز شهرستان اطلاعات کشاورزی که به اشتباه ثبت شده است حذف می شود؟

مسئول شهرستان و یا استان با علم به اینکه دلیل حذف کشاورز چیست و با توجه به اینکه شهرستان های دیگر به اطلاعات کشاورز، اطلاعاتی را اضافه نکرده  باشند، تنها در صورتی که اطلاعات و معرفی نامه کشاورز و یا حساب بانکی را  هنوز تایید نکرده باشد، مراحل ذیل را می بایست انجام دهد:

1- کد ملی کشاورز رو در قسمت جستجو، جستجو نماید.

2- اطلاعات معرفی نامه، حساب بانکی، شماره تماس و آدرس کشاورز را حذف نماید.

3-از انتهای ردیف اطلاعات کشاورز بر علامت سطل آشغال که به معنی حذف اطلاعات کشاورز می باشد کلیک نماید.

👈نکته: در صورت حذف کشاورز، اطلاعات قابل برگشت نمی باشد.

👈نکته: در سطح شهرستان حتما می بایست مرکز خدمات مربوط به شهرستان اطلاعات را ثبت کرده باشد.

👈نکته: در سطح استان اینکه چه شهرستانی اطلاعات را تایید کرده باشد مهم نیست.

 

16.ثبت بیش از یک شماره حساب برای کشاورز امکانپذیر است؟

بله، اما با توجه به اینکه تنها یک شماره حساب از بانک کشاورزی الزامی است، بنابراین هر کدام از شماره حساب های ارائه شده که منطبق با 4 شرط اصلی به شرح ذیل باشند مورد استفاده قرار خوهاند گرفت.

1) شماره حساب حتما به نام شخص کشاورز باشد. 2) شماره حساب قابلیت واریز و برداشت را داشته باشد.3) حساب مذکور مسدود نباشد.4) ممکن است شماره حساب به نام کشاورز باشد اما به دلیل عدم درج کد ملی در اطلاعات حساب کشاورز، حساب مخدوش شده و قابلیت برداشت نداشته باشد. لذا اطلاعات کشاورزان برای شماره حساب ها می بایست  در شعبه بانک تکمیل شوند.

 

17.چرا گاهی اوقات در هنگام ثبت شماره حساب پیغام خطای "این حساب قبلا ثبت شده" داده می شود؟

این خطا بدین معنی است که قبلا شما این حساب را برای شخص دیگری ثبت کرده اید، چنانچه "مطمئن هستید" حساب باید برای کشاورز فعلی ثبت شود، مراحل ذیل را انجام دهید:

  1. ابتدا در قسمت پروفایل زیر مجموعه حساب بانکی، حساب مورد نظر را جستجو کنید. اطلاعات کشاورزی که قبلا برایش شماره حساب تعریف نموده اید ملاحظه می شود.
  2. کد ملی کشاورز را کپی کنید.
  3. در منوی کارتابل، قسمت کشاورزان کد ملی کشاورز را در قسمت جستجو وارد نموده و ردیف مربوط به کشاورز را پیدا کنید.
  4.  از گزینه "تکمیل" نمایش را انتخاب نموده و شماره حساب کشاورز را که قبلا وارد نموده اید پاک کنید.
  5. از کشاورزی که شماره حسابش را پاک نموده اید شماره حساب متعلق به خودش را دریافت کنید و در محل مربوطه جاگذاری کنید.

 

18.کشاورزی که یک بار در سامانه تایید شده بود مجدد در کارتابل مشاهده می شود. علت چیست؟

به این معنی است که اطلاعات کشاورز ناقص بوده و در یکی از مراحل اطلاعات تایید نشده است. ابتدا از قسمت تاریخچه گزینه نمایش (دکمه بنفش) را کلیک نموده تا پنجره ای باز شود در پنجره مربوطه ساعت و زمان جابه جا شدن اطلاعات کشاورزان نشان داده خواهد شد. به این ترتیب علت برگشت اطلاعات را مشاهده نموده و مشکل مربوطه را اصلاح نمایید. در آخر نیز مجدد گزینه تایید را انتخاب کنید.

 

19. آیا چند کاربر می توانند با یک نام کاربری و رمز عبور در مرکز خدمات وارد سامانه اطلاعات کشاورزان شده و اطلاعات کشاورزان را ثبت نمایند؟

بله امکانپذیر است اما کلیه مسئولیت های اطلاعات ثبت شده بر عهده کاربر دارای نام کاربری می باشد. جهت تسریع در ورود اطلاعات، بورس آمادگی دارد پس از تایید مدیر جهاد کشاورزی استان، دسترسی های جدیدی برای کاربران جدید ایجاد نماید .

 

20.کشاورزی دو زمین در دو روستا دارد معرفی نامه یکی از زمین ها وارد شده و به مرحله تایید استانی رسیده است. آیا امکان دارد مبرای این کشاورز معرفی نامه دگیری ثبت نمود؟

بله. ابتدا از کارتابل به قسمت "کشاورزان" رفته و از سمت چپ و بالای صفحه"کشاورزان تمام استان" را انتخاب کنید."نمایش اطلاعات تکمیلی" را انتخاب کرده و"معرفی نامه جدید" را ثبت کنید. توجه به این نکته ضروری است که زمین ها می بایست حتما در یک استان باشند در غیر این صورت حتما می بایست با هماهنگی کارشناسان بورس کالا معرفی نامه را برای کشاورز ثبت نمود.

 

21.چگونه اطلاعات اشخاص حقوقی را در سامانه باید وارد کرد؟

برای اشخاص حقوقی لازم است تا فایل اکسلی که تهیه شده است را از بورس کالا اخذ نموده و پس از تکمیل اکسل، برای vazirian@ime.co.ir ارسال نمایید. 

- ضوابط و مقررات مربوط به پیش دریافت از مشتریان در رینگ های معاملاتی بورس کالا چیست؟

پیش دریافت در بورس کالای ایران با عنوان « پیش دریافت از مشتریان» در مقررات حاکم بر عملیات کارگزاری تعریف و ضوابط اجرایی برای آن تعیین شده است.

 بر اساس ماده 7 از دستورالعمل ثبت سفارش کالا در بورس کالای ایران:

« اخذ سفارش خرید از مشتری توسط کارگزار منوط به واریز وجه به عنوان پیش پرداخت خرید، حداقل به میزان 10درصد بهای تقریبی معامله به حساب بانکی خاصی که کارگزار طبق شرایط اعلامی بورس جهت دریافت پیش پرداخت مشتریان افتتاح نموده است، می‌باشد.»

- در خصوص خریدهای داخلی تمامی رینگ‌های معاملاتی، صنعتی، پتروشیمی و فرآورده های نفتی و کشاورزی که به صورت نقدی صورت می‌گیرد، وجه پیش دریافت می بایست از طریق حساب وکالتی مشتری به حساب کارگزار منتقل گردد.

بر اساس ماده 7 دستورالعمل اجرایی رینگ صادراتی بورس کالای ایران:

« کارگزار خریدار مکلف است هنگام دریافت سفارش خرید، حداقل معادل 5 درصد ارزش معامله را بر اساس قیمت پایه کالای عرضه شده جهت تامین هزینه ها و خسارتهای مذکور در این دستورالعمل، از خریدار دریافت و در حساب پیش دریافت از مشتری منظور نماید. ...»

- در خصوص خریدهای صادراتی، آن دسته از مشتریان که امکان افتتاح حساب وکالتی را ندارند، می توانند وجه پیش دریافت را به حساب کارگزار واریز نمایند.

- وجه پیش دریافت در تمامی رینگ‌های معاملاتی بورس کالا، به تشخیص بورس، می تواند تا 100% افزایش یابد. 

             

2- حساب وکالتی چیست؟ فرآیند اجرایی آن در بورس کالا چگونه است؟

با توجه به ماده دو از دستورالعمل ثبت سفارش کالا در بورس کالای ایران مبنی بر اینکه؛ «کلیه نقل و انتقالات وجوه بین کارگزار و مشتری از طریق انتقال فی مابین حساب‌های بانکی کارگزاری و مشتری صورت خواهد پذیرفت و انتقال وجه از سایر طرق ممنوع است» حساب وکالتی راهی است برای انتقال وجه پیش پرداخت به حساب کارگزاری.

- منظور از حساب وکالتی، حساب بانکی مشتری می‌باشد که جهت واریز وجوه پیش پرداخت نزد یکی از بانک‌های مرتبط افتتاح شده و به بورس وکالت داده می‌شود تا سیستم های بورس، وجوه واریزی را مسدود کرده تا در زمان انجام معامله به نام مشتری در بورس کالای ایران، وجه مسدودی به حساب تعریف شده کارگزار منتقل شود. چنانچه معامله‌ای به نام مشتری انجام نشود، وجه مسدود شده آزاد می‌گردد.

- نوع حساب بانکی به نام مشتری( حساب مبداء)، حساب سپرده کوتاه مدت و یا پس انداز می‌باشد و نوع حساب به نام کارگزاری برای واریز وجوه پیش پرداخت( حساب مقصد)، حساب جاری می‌باشد.

- بانک‌هایی که در حال حاضر عاملیت وکالتی نمودن حساب مشتریان را به عهده دارند عبارتند از: بانک ملت، کشاورزی، تجارت، صادرات، سامان، رفاه کارگران، صنعت و معدن و پاسارگاد.

- امکان افتتاح حساب وکالتی از سوی مشتریان به تعداد کارگزاران و بانکهای عامل، وجود دارد لیکن هر مشتری فقط میتواند برای هر کارگزاری یک حساب وکالتی و نزد یک بانک معرفی نماید.

- معرفی حسابهای وکالتی مشتریان از سوی بانکهای عامل و لینک آنها به حساب کارگزاران مربوطه از طریق سامانه ثبت سفارش میباشد که در دسترس کارگزاران نیز قراردارد.

 

3-  ضوابط و مقررات استفاده از مرکز تماس(کال سنتر) توسط کارگزاران چیست؟

طبق ماده 1 دستورالعمل اجرایی دریافت سفارش‌های تلفنی با استفاده از مرکز تماس کارگزاری، « مرکز تماس عبارت است از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهایی که به واسطه آن امکان ثبت سفارش‌های تلفنی مشتری توسط عضو فراهم میشود.» و سفارش تلفنی، « درخواست خرید یا فروش اوراق بهادار و کالا و اخذ سایر اطلاعات مربوط به آن طبق مقررات است که توسط مشتری با استفاده از مرکز تماس، جهت اجرا به عضو ارسال می‌شود.»

-          شرایط دریافت مجوز، ضوابط اجرایی، شرایط مشتریان جهت بهره مندی از مرکز تماس، نمونه قرارداد قابل انعقاد بین عضو و مشتری و ... به شرح مفاد دستورالعمل مذکور و پیوست آن می‌باشد که به پیوست اطلاعیه شماره 11030077 مدیریت نظارت بر کارگزاران در تاریخ 23/08/1391 ابلاغ شده است.

-          شرکت‌های کارگزاری که مجوز استفاده از سامانه مرکز تماس( کال سنتر) را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت نموده‌اند، می‌توانند جهت دریافت سفارش مشتریان در بازار فیزیکی و مشتقه از سامانه مذکور استفاده نمایند.

-          شرکت‌های کارگزاری می‌توانند از افرادی که دارای مدرک کارشناسی و حداقل دو سال سابقه کاری در بازار سرمایه هستند یا افرادی که دارای مدرک کارشناسی و گواهی‌نامه اصول بازار سرمایه یا گواهی‌نامه کاربردی پذیرش سفارش مشتریان هستند و حداقل یک سال سابقه کاری در بازار سرمایه دارند، به عنوان مسئول مرکز تماس استفاده کنند.( اطلاعیه شماره 110300104 مدیریت نظارت بر کارگزاران)

-          کارگزارانی که از سامانه مرکز تماس(کال سنتر) استفاده می‌کنند، برای آن دسته از سفارشاتی که از این طریق دریافت می نمایند، ملزم به تنظیم فرم سفارش خرید یا فروش کالا نمی‌باشند.

 

4- سامانه های عملیاتی بورس کالا کدامند و چه کسانی حق دسترسی به آنها را دارند؟

سامانه های عملیاتی بورس کالای ایران عبارتند از:

الف) سامانه‌های معاملاتی شامل؛ سامانه انجام معاملات جامع و سامانه معاملاتی قراردادهای آتی، سامانه سلف موازی استاندارد، سامانه گواهی سپرده کالایی و سامانه خرید از مازاد عرضه می‌باشند. دسترسی به این سامانه ها فقط مختص معامله‌گرانی که از سوی کارگزاری مربوطه به مدیریت بازرسی و امور اعضای بورس کالا معرفی شده و مجوز انجام معاملات در بورس کالای ایران را اخذ نموده‌اند.

ب) سامانه‌های غیر معاملاتی شامل؛ Broker (سامانه‌های ثبت سفارش، تسویه و تخصیص)، سامانه رویا، سامانه عرضه و سامانه مشتریان می‌باشند. مدیران کالایی و پرسنل پذیرش کارگزاران می‌توانند به این سامانه‌ها دسترسی داشته باشند.

 

5- زمان ثبت سفارش خرید کارگزاران در رینگ های معاملاتی چگونه است؟

زمان ثبت سفارش برای رینگ‌های فعال در بورس کالای ایران به شرح ذیل می‌باشد:

 

رینگ معاملاتی                              ساعت پایانی ثبت سفارش

کشاورزی                                              9/45

صنعتی                                                 10/30

صادراتی                                               11/30

فرآورده های نفتی                                    11/30

بازار فرعی                                            12/00

بازار طلا                                              12/00

پتروشیمی                                             12/30

 

 

6- فرآیند احراز هویت مشتریان و اسناد و مدارک قابل ارایه چیست؟

پاسخ: الف)طبق بخش نامه 11010021 شرکت‌های کارگزاری اعم از فعال در بورس اوراق بهادار، فرابورس یا کالا باید دقیقاً مشتریان حقیقی و حقوقی خود را شناسایی نمایند. لذاء ضروری است که:

-          فرم مشخصات مشتریان اعم از حقیقی یا حقوقی و نمایندگان  قانونی یا وکلای آنها می بایست تمامی قسمتهای آن در حضور کارگزار و به طور کامل تنظیم و به امضا و مهر مشتریان یا نمایندگان و وکلای آنها برسد.

-          کپی اسناد و مدارک اولیه همچون شناسنامه، کارت ملی، وکالت نامه، روزنامه رسمی تاسیس و آخرین تغییرات اعضای هیات مدیره اشخاص حقوقی می‌بایست توسط کارگزاران دریافت و ضمن مطابقت با اصل آنها، ممهور به مهر "کپی برابر اصل" شده و به همراه اصل فرم مشخصات مشتریان، در دفتر کارگزاری نگهداری شوند.

ب)طبق ماده 3 دستورالعمل شناسایی مشتریان در بازار سرمایه، قبل از ارایه خدمات پایه لازم است نسبت به شناسایی کامل مشتری اقدام شود.

-          شناسایی مشتری به دو نوع شناسایی اولیه و شناسایی کامل تقسیم می‌شود که برای اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. برای هر قسمت از شناسایی و متناسب با اشخاص مورد شناسایی اسناد و مدارکی تعریف شده است که طی ماده 4 دستورالعمل شناسایی مشتریان در بازار سرمایه بیان شده است.

-          برای کسب اطلاعات بیشتر، مطالعه بخش نامه و دستورالعمل‌ و دستوالعمل ثبت سفارش کالا پیشنهاد می‌گردد.

 

7- فرآیند دریافت سفارشات، ثبت و ارسال آن چیست؟

پاسخ: طبق ماده یک دستورالعمل ثبت سفارش کالا در بورس کالای ایران، «کلیه کارگزاران موظفند سفارش‌های هر یک از مشتریان را در فرم‌های ثبت سفارش که توسط بورس ابلاغ می‌گردد، ثبت نمایند.»

-          فرم‌های مذکور شامل" فرم سفارش خرید کالا" و " فرم درخواست فروش کالا" برای معاملات فیزیکی و " فرم ثبت سفارش خرید و فروش مشتقه" برای معاملات قراردادهای آتی، معاملات سلف استاندارد و گواهی سپرده کالایی می‌باشند.

-          فرم‌های فوق می‌بایست دارای سریال چاپی بوده و قبل از انجام ثبت سفارش در سامانه مربوطه می‌بایست به صورتی که تمامی قسمت‌های مربوط به اطلاعات مشتری و کالای مورد سفارش توسط مشتری تکمیل و امضا و مهر شده باشد، دریافت گردد.

-          به منظور رعایت نوبت مشتریان، می بایست تاریخ و زمان سفارش‌های دریافتی توسط کارگزاران درج شده و با رعایت زمان ثبت سفارش مربوط به رینگ‌های معاملاتی و مهلت ارسال به تالار، جهت اجرای سفارش اقدام نمایند.

-          قسمت‌های دیگر فرم‌های سفارش باید پس از اجرای سفارش و خرید مربوطه توسط  کارگزاران تکمیل شده و به همراه مدارک مربوط به تسویه و به شکلی مناسب بایگانی گردد.

-          کارگزاران در هر حالت از انجام خرید برای سفارش یا عدم انجام خرید برای آن، به هر دلیل، می‌بایست فرم‌های سفارش را بر اساس سریال بایگانی و حسب استعلام به بورس و یا سازمان ارایه نمایند.

 

8-کارگزاران بابت شروع همکاری(ورود) و قطع همکاری(خروج) با کارکنان خود چه اقداماتی باید انجام دهند؟

پاسخ: کارگزاران می‌بایست جهت معرفی کارکنان خود فرم مربوط به اطلاعات پرسنل خود را تکمیل نموده و با تصویر شناسنامه، تصویر کارت ملی، تصویر مدرک تحصیلی، تصویر مدارک بورسی و سایر مدارک به همراه یک قطعه عکس پرسنلی را در سامانه بازرسی بورس کالا، بارگذاری کنند تا توسط کارشناسان مدیریت بازرسی و امور اعضا مورد بررسی و تایید قرار گیرد.

- معامله‌گران حوزه معاملات قراردادهای آتی، سلف موازی استاندارد وگواهی سپرده کالایی علاوه بر دارا بودن مدارک فوق الذکر باید در دوره‌های آموزشی مرتبط با زمینه فعالیت خود نیز شرکت کرده تا پس از قبولی در آزمون، امکان معامله‌گری در بورس کالا را داشته باشند.

- کارگزاران با غیر فعال نمودن موقعیت شخص خارج شده از کارگزاری در سامانه بازرسی، خروج و قطع همکاری ایشان را اعلام می‌نمایند.   

چشم انداز بورس کالای ایران

 مرجع پایدار کشف قیمت و معاملات مبتنی بر کالا و اوراق بهادار کالایی

 

 ارتباط با ما
تهران خیابان آیت الله طالقانی،بعد از تقاطع ولی عصر (عج)،شماره 351کد پستی:1593649313
تلفن گویا: 85640
نمابر : 88383000
ارتباط مستقیم: 85642200
امور سهام: 85642013
 
کلیه حقوق مادی و معنوی این پرتال متعلق به شرکت بورس کالای ایران می باشد.